You are currently viewing הזדמנויות הלמידה המסתתרות בכישלונותינו

הזדמנויות הלמידה המסתתרות בכישלונותינו

חוסר רצון לחלוק

 

מחקרים קודמים כבר חשפו את סלידתנו הבלתי מועילה למידע על כישלון מתמשך או עתידי – בעיה שכינתה 'אפקט היען' על ידי הפסיכולוג מאוניברסיטת שפילד תומאס ווב וחבריו. בין אם אנו מנסים משטר כושר חדש, בונים אתר של חברה או מתכננים מגפה מתקרבת, הנטייה האנושית היא להכניס את הראש לחול ברגע שיצאנו לדרך. במקום לפקח על ההתקדמות שלנו בכדי לבדוק אם יצאנו מהמסלול, אנו חרקים שיניים, ממשיכים ומקווים לטוב.

 

כשלים אינפורמטיביים

 

אסקרייס-וינקלר ופישבך מאמינים שגורם מפתח הוא שרבים מאיתנו פשוט לא מבינים עד כמה כשלים אינפורמטיביים יכולים להיות. כדי לבחון זאת בניסוי, הם יצרו משימה מורכבת שנועדה לדגמן מצבים בחיים האמיתיים שבהם המפתח להצלחה הוא הימנעות מטעויות. הם רצו לראות אם מתנדבים יימנעו מלשתף את הכישלונות שלהם למרות שהם היו אינפורמטיביים יותר מהצלחותיהם.

 

לצורך המשימה פתחו עשרות מתנדבים ברשת שתי ארגזי מסתורין מתוך מערך של שלושה, בשביל הסיכוי לזכות בכסף. ארגז אחד הכיל 20 סנט, עוד 80 סנט, בעוד שהאחרון היה בוץ ויעלה להם סנט. בשלב הבא הייתה להם הזדמנות לשתף מידע על אחת התיבות שפתחו כדי לעזור למשתתף הבא במשחק. כתמריץ נאמר להם שלשחקן אחר זה יהיה בקרוב הזדמנות להיפרד על ידי שיתוף עימם מידע.

 

'שימו לב במיוחד'

 

הממצאים החדשים מציעים שרבים מאיתנו יכולים להפיק תועלת מכך שפשוט מודעים לשיעורים החבויים בכישלונותינו.

 

"בעקבות הכישלון, שאל, 'מה למדתי? כיצד אוכל להיעזר בשיעור זה בעתיד? ", מייעץ פישבך. היא מוסיפה שזה יכול להיות קשה ללמוד מכישלונות מכיוון שהם פוגעים בהערכה העצמית שלך, ועליכם להסיק את התשובה הנכונה או דרך יתרון יותר לעשות דברים. "אז לא רק אתה צריך לשים לב; אתה צריך לשים לב במיוחד כי קשה ללמוד מכישלון, "היא אומרת.

 

מגמה חיובית?

 

ווב צודק שיש כאן שיעורי תרבות רחבים יותר. אמנם אנו בצדק רואים כישלונות כשליליים, אך יש לנו הרבה מה להרוויח ממשמרת רחבה יותר אשר מרעננת אותם לא רק כמקורות של בושה או חרטה, אלא גם כהזדמנות לימודית עשירה.

 

יש תעשיות בהן הבטיחות היא בראש סדר העדיפויות, כמו תעופה או מסע בחלל, כבר יש מנטליות זו – אך ניתן לטעון, גישה שיש להפיץ אותה באופן נרחב יותר.

 

ישנם סימנים חיוביים שזה מתחיל בארגונים מסוימים. "אני מוקסם ממגמה הולכת וגוברת של חברות שקיימות 'ערבי בורג' – השם האמיתי קצת יותר צבעוני", אומר פישבך. "הם למעשה הזדמנויות נטולות תוצאה של עובדים לעובד למיקרופון ולדבר על הטעויות שהם ביצעו בעבודה."