ייצור מכוניות בבריטניה צונח לרמה הנמוכה ביותר מאז 1954

ייצור מכוניות בבריטניה צונח לרמה הנמוכה ביותר מאז 1954

מספר המכוניות שיוצרו בבריטניה במהלך ששת החודשים האחרונים צנח לנמוך ביותר מאז 1954, על פי גורם הסחר בענף.

 

בסך הכל 381,357 מכוניות יוצרו בחצי השנה עד חודש יוני, ירידה של 42% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

 

הסגר בעקבות נגיף הקורונה הוביל לסגירות עסקים נרחבות ולאובדן עבודה.

 

אולם ה-SMMT הזהיר כי יותר משרות עומדות על כף המאזניים בגלל הברקזיט. גוף הסחר העריך כי בששת החודשים האחרונים אבדו 11,349 משרות אצל יצרניות וחברות המספקות להם חלקים ושירותים.

 

היצרנים הגדולים בבריטניה השעו כולם את הייצור מוקדם יותר השנה בתגובה לסגר, כולל יגואר, לנד רובר, הונדה וניסאן.

 

ייצור המכוניות צנח בחודש יוני ב-48% בהשוואה לאותו חודש לפני שנה, עם 56,594 יחידות שיוצרו, שכן צעדים של ריחוק חברתי וביקוש חלש בשווקים הגלובליים המשיכו להגביל את התפוקה.

 

בחודש יוני ירד ענף מכירת הרכבים בשוק הבריטי בשיעור של 63% ואילו הייצוא היה נמוך ב-45%.

 

מייק הוז, מנכ"ל SMMT, אמר: "הנתונים הללו הם קריאה עגומה יותר עבור התעשייה וכוח העבודה שלה, וחושפים את הקשיים איתם מתמודדים כל עסקי הרכב בזמן שהם מנסים לפעול מחדש תוך התמודדות עם אתגרים סקטוראליים שלא ראו בעבר."

 

"ההתאוששות קשה לכל החברות, אך ענף כלי הרכב הוא ייחודי מפני שיש שינויים טכנולוגיים אדירים, אי וודאות עסקית ושינוי מהותי בתנאי המסחר תוך כדי התמודדות עם נגיף הקורונה."

 

מר הוז אמר כי תפוקת הרכבים בבריטניה צפויה להגיע ל-2 מיליון בשנת 2020, אך סביר להניח כי תנאי השוק ההולכים ומידרדרים כתוצאה מוירוס הקורונה יגבילו אותה.

 

ה-SMMT קרא לדחיפות בשיחות להבטחת עסקאות סחר באיחוד האירופי, ואמר כי רוב חברות הרכב חשו בחוסר בהירות ש"פוגע קשות" בהכנות לקראת סוף תקופת המעבר.

 

מר הוז אמר כי העתיד בטווח הרחוק של ענף המנועים תלוי כעת בהבטחת עסקת סחר טובה, והצביע כי האיחוד האירופי נותר השוק הגדול ביותר עבור מכוניות בבריטניה.

 

לדבריו, התעשייה עומדת בפני "שפע" של סוגיות, עם ההשקעה הכבדה הדרושה כדי להפוך כלי רכב לידידותיים יותר לסביבה, מה שמוסיף לחוסר הוודאות של הברקזיט וההתאוששות ממגיפת הקורונה. "המכירות בספטמבר יהיו מכריעות בקביעת עתידו של הענף", הוסיף.

 

ניתוח של ה-SMMT, שפורסם לצד נתוני התפוקה של יום חמישי, מציע כי ללא הסכם סחר חיובי עם האיחוד האירופי, ובהנחה שהתעשייה תיפול לסחר בתנאי ארגון הסחר העולמי עם תעריפים של 10%, התפוקה השנתית יכולה להישאר סביב 800,000 עד 2025.

 

הדו"ח הוסיף כי נותרו שאלות משמעותיות לגבי טיב תנאי הסחר החל מינואר, כאשר אי וודאות לגבי נהלי מכס, רגולציה ופגיעה בתעריפים גורמות "לדאגה אמיתית".